Revelation 2:14 (A. Mackennal, D. D.)
Message to the Church in Pergamum
14But I have a few things against thee, because thou hast there them that hold the doctrine of Balaam, who taught Balac to cast a stumblingblock before the children of Israel, to eat things sacrificed unto idols, and to commit fornication. 15So hast thou also them that hold the doctrine of the Nicolaitans, which thing I hate. 16Repent; or else I will come unto thee quickly, and will fight against them with the sword of my mouth. 17He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches; To him that overcometh will I give to eat of the hidden manna, and will give him a white stone, and in the stone a new name written, which no man knoweth saving he that receiveth it.
The Letter to Pergamum
14 I do have a few things against you. Some of you are following the teaching of Balaam.+ Long ago he told Balak to teach the people of Israel to eat food that had been offered to idols and to be immoral. 15Now some of you are following the teaching of the Nicolaitans.+ 16Turn back! If you don't, I will come quickly and fight against these people. And my words will cut like a sword.
17 If you have ears, listen to what the Spirit says to the churches. To everyone who wins the victory, I will give some of the hidden food.+ I will also give each one a white stone+ with a new name+ written on it. No one will know that name except the one who is given the stone.
14그러나 네게 두어 가지 책망할 것이 있나니 거기 네게 발람의 교훈을 지키는 자들이 있도다 발람이 발락을 가르쳐 이스라엘 앞에 올무를 놓아 우상의 제물을 먹게 하였고 또 행음하게 하였느니라 15이와 같이 네게도 니골라당의 교훈을 지키는 자들이 있도다 16그러므로 회개하라 ! 그리하지 아니하면 내가 네게 속히 임하여 내 입의 검으로 그들과 싸우리라 17귀 있는 자는 성령이 교회들에게 하시는 말씀을 들을지어다 이기는 그에게는 내가 감추었던 만나를 주고 또 흰 돌을 줄 터인데 그 돌 위에 새 이름을 기록한 것이 있나니 받는 자 밖에는 그 이름을 알 사람이 없느니라
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버가모는 불완전한 교회입니다: 훌륭하고 진지하여, 새로운 요구사항을 인식하지 못합니다: 교회의 교사를 타락시키고, 교인들의 영적 생명을 위험에 빠뜨리는, 미묘한 내부 영향들에 무관심합니다. 그 버가모 교회의 열성적인 헌신이 제일 앞에 나옵니다. "네가 어디에 사는지 내가 아노니, 거기는 사탄의 왕좌가 있는 곳이요, 네가 내 이름을 굳게 붙들고 있느니라." 그러한 인식에서부터 그들의 잘못에 대한 책망이 나옵니다:
그렇게 많은 것들을 한 사람들은 더욱 많은 것을 할 수 있습니다; 그들은 태만을 회개할 수 있고, 오늘날의 요구 사항들 가운데서도 충실할 수 있습니다. 교회는 잘못된 생각과 배교의 위험에 처해 있으며, 충실한 지도자들은 그런 위험을 가볍게 여겨서는 안 됩니다. "네가 거기 발람의 가르침을 지키는 자들이 있느니라"; 너는 그 가르침들을 가지고 있고, 그 가르침들을 유지하고 있다. 부도덕을 조장하는 이단자들이 관대하게 다루어 집니다.
목사는 의무를 다하지 않습니다; 주님께서 미워하시는 가르침을 좋아하는 자들입니다. 이단자들은 임박한 위험에 처해 있습니다; 스스로 방심하는 교회를 주님은 심판으로 바로잡아 주실 것입니다. "그러므로 회개하라, 그렇지 않으면 내가 속히 나아가 내 입의 칼로 그들을 치겠노라" 이런 설명에서 두세 가지 일반적인 교훈이 나옵니다.
1. 첫째, 교회는 과거에 의지하여 살 수 없다는 것입니다.
안티파스(Antipas)에 대한 기억은 버가모교회에게 충분하지 않았고, 안티파스의 순교 정신과 순교자의 면류관에 대한 교회의 참여만으로는 충분하지 않았습니다. 되살아난 역사적인 의식은 오늘날의 삶에서 가장 두드러진 특징 중 하나입니다. 그것은 우리 연구에 새로운 관심을 불러일으켰고, 우리의 사회적 감각을 품위있게 했습니다. 그러나 그것은 위험을 가져왔습니다; 과거에 대한 감사는 개인적인 책임감과 현재의 필요성에 대한 우리들의 느낌을 약화시킬 수 있습니다.
2. 두 번째 교훈은 교회는 하나의 미덕으로 살 수 없다는 것입니다.
안티파스(Antipas)와 같은 날이 돌아왔다면, 버가모교회는 틀림없이 이전과 같이 충실했을 것입니다; 그러나 시대가 변하면서, 새로운 은혜가 요구되었습니다. 그리스도인의 성품은 요한이 하나님의 도시에서 본 생명의 나무와 같습니다. “열두 종류의 과실이 달리고, 매달 그 열매를 맺으며, 그 나무의 잎사귀들은 만국을 치료하기 위하여 있더라."
3. 세 번째 교훈은 오늘날 버가모의 교회사에서 읽을 수 있습니다: 진지하고 강렬한 신념이 윤리적이고 영적인 삶의 전부는 아닙니다.
금세기 중반에 영국 사회를 특징짓는 경쾌한 태도는 약속으로 가득 찬 가속된 도덕력에 자리를 내주었습니다. 그러나 일부 불길한 증상도 나타났습니다. 어떤 사람은 진지함을 느끼나, 곧바로 이상한 일을 합니다; 다른 사람은 진지함을 느끼나, 난폭한 말에 빠져듭니다; 세번 째는, 그가 깊이 관여한 것이 악의적인 결과가 뒤따를 때 변명을 하면서, 무모한 행동을 합니다. 진지함은 고결한 삶을 위한 좋은 기반이지만, 그 자체가 미덕은 아닙니다; 그것은 성품보다는 기질일 수 있습니다; 진지함이 없으면, 안정성이 없지만, 사람은 매우 심각하고 결함이 있을 수 있습니다.
버가모의 특별한 잘못은 니골라당의 잘못에 무관심한 것이었습니다. 오류가 무엇인지 우리는 14절에서 충분히 명확하게 보았습니다. 14 — 발람은 "발락에게 이스라엘 자손 앞에 걸림돌을 던지고, 우상의 제물을 먹고, 음행하게 하도록 가르쳤습니다." 이 시기에, 아시아 교회들 가운데 일부 거짓 교사들이, 예루살렘 공의회의 현명한 제한사항들을 무너뜨리고, 이 두 가지 관행을 합법화하고, 심지어 칭찬할 만하다고, 선언하려는 결연한 노력이 있었습니다.
(1) 가르침은 숨겨진 지식에 대한 그들의 갈망과 호기심에 호소했고, 프리메이슨(freemasonry) 사상에 대한 약속으로 그들을 달래었습니다.
받아들여진 형태의 진리 뒤에 있는 실재를 꿰뚫어보고, 도덕에 있어서 영구적인 것과 일시적인 것을 분명히 구별하고자 하는 열망은 잘못된 것이 아닙니다; 그것은 숭고한 목적에서 생겨나고, 인간의 발전에 이바지할 수 있습니다. 그러나 그것은 또한 매우 저속할 수도 있습니다. 만일 우리가 금지된 것에 대한 정욕에 사로잡혀 있거나, 또는 감추어진 것에 대한 탐구심이 게을러진다면, 우리는 경솔하게 사는 사람들에게 먹이가 될 준비를 하고 있는 것입니다.
(2) 가르침은 자유에 대한 그들의 사랑에 호소했습니다. 여기에서도 우리는 현대적인 적용들을 할 수 있습니다.
과학자는 모든 것을 조사합니다; 그(과학자)에게는 어떤 것도 금지된 조사 대상으로 간주되지 않습니다. 그는 모든 지식이 높은 용도로 사용될 수 있음을 알고 있습니다; 그의 마음은 깨끗합니다. 그러나 비밀인 것이 무엇인지 알고자 하는 욕망에 의해 선동된 사람들은 확실히 더러워집니다. 모든 사람이 최선을 다하기를 바라는 민주당원 다음에는, 다른 사람들과 같이 오직 자신의 많은 권리만 생각하는 자가 뒤 따릅니다; 자신이 사용할 수 있는 권력들이 있다는 것을 아는 여성은, 자물쇠의 열쇠를 요구하는 그녀에 의해, 그 권력들을 사용할 자유를 요구합니다. 하나의 동기는, 다른 하나가 고귀한 것만큼, 비천합니다.
(3) 필라델피아 사람들(Philadelphians)에게 보낸 이그나티우스의 편지(Ignatius's letter)의 더 긴 개정판에 있는 몇 마디는, 니콜라당 오류(Nicolaitan error)가 퍼진 세 번째 이유를 제공합니다.
이 교리의 특징적인 교리 중 하나는, 쾌락이 축복받은 삶의 끝으로 제시되었다는 것입니다. 쾌락이 하나님의 본성과 성령의 열매중에 하나로서, 필수적인 요소라고 믿는 단순한 영혼들을 너무 쉽게 속일 수 있는 교리입니다. 이 오류의 교묘함은, 희생적인 삶의 가장 깊은 진리 중 하나를, 난교와 매춘에 대한 제재에 적용하는 치욕은 에베소 교회에 대한 주님의 말씀과 양날의 검으로 주님을 격노하게 했을 것입니다.
"그런 것들은 내가 미워하는 행위들이다." 방탕한 설교자들과 "자신을 기쁘게 하지 않는 분" 사이에는 아무 공통점도 있을 수 없습니다. 이기는 자에게 주시는 신비한 약속의 말씀은 - "내가 그에게 감추인 만나를 주리라." 등 - 많은 순진하고 은혜로운 사람들을 미혹하는 난해한 가르침을 이기는 자를 가리킵니다. 믿음의 입문자에게 드러난 지혜가 있고, 진리의 모든 단순한 설명 하에 항상 볼 수 있는 더 높은 수준의 가르침이 있습니다. 그것은 율법을 두려워하고, 정욕을 다스리며, 단순히 그리스도를 따르는 것으로 만족하는, 순종하는 사람들에게서 발견됩니다. "여호와의 비밀은 그를 경외하는 자들과 함께 하시나니, 그가 그의 언약을 그들에게 보이시리라."
주님의 모든 방향들은 신성한 신비함으로 들어가는 방향들입니다. 감춰진 만나는, 야망 없이, 조심스러운 단순성과 경건한 질서를 가지고, 그리스도를 따르는 데 만족하는 자들의 천막에 날마다 내려집니다. 그리스도께서 이기는 각 사람에게 주신 "새 이름"은, 받는 사람이 아니면 알 수 없습니다; 즉, 개인의 영적인 삶의 가장 깊은 일들은 대중적인 설교를 위한 것이 아닙니다.
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Pergamum is the incomplete Church: valiant and earnest, it is oblivious of the new demand made upon it: it is indifferent to subtle inward influences, which are corrupting its teachers, and endangering the spiritual life of its members. Its earnest devotion is put in the forefront — "I know where thou dwellest, where Satan's throne is; and thou art holding fast My name." Out of that acknowledgment comes the rebuke of their fault: they who have done so much can do more; they can repent of their laxity, be faithful amid the requirements of to-day. The Church is in danger from erroneous thinking as well as from apostasy, and faithful leaders must not trifle with that danger. "Thou hast there some that hold to the teaching of Balaam"; thou hast them, and thou retainest them. Heretics inculcating immorality are tolerated. The pastor is not doing his duty; those are being cherished whose teaching the Lord hates. The heretics are in imminent danger; the Lord will correct by judgments the Church that allows itself to be careless. "Repent therefore; or else I come to thee quickly, and I make war against them with the sword of My mouth." There are two or three general lessons coming out of this description:
1. The first is, that a Church cannot live on its past.
The memory of Antipas was not enough for Pergamum, nor even the share of the Church in Antipas's martyr spirit and martyr crown. A revived historical consciousness is one of the most marked features in the life of to-day: it has lent new interest to our studies, and given dignity to our social sense. But it has brought dangers with it; our appreciation of the past may weaken our feeling of personal responsibility and of present needs.
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2. A second lesson is, that a Church cannot live on a single virtue.
If days like those of Antipas had come back, doubtless Pergamum would have been faithful as before; but as the times were different, new graces were called for. Christian character is like the tree of life which John saw in the city of God, "bearing twelve manner of fruits, yielding its fruit every month; and the leaves of the tree were for the healing of the nations."
3. A third lesson may be read from the story of Pergamum to the Churches of to-day: earnestness is not everything in ethical and spiritual life.
The easy demeanour which marked English society in the middle of this century has given place to a quickened moral intensity which is full of promise. But some ominous symptoms have also appeared. One man feels earnest, and straightway he does something eccentric; another feels earnest, and he indulges in outrageous speech; a third is reckless in conduct, pleading as his excuse when evil results follow that he was so deeply moved. Earnestness is a good foundation for a virtuous life, but it is not in itself a virtue; it may be of the temperament rather than of the character; without earnestness there is no stability, but a man may be very earnest and very defective. The special fault of Pergamum was indifference to the error of the Nicolaitans. What the error was we see clearly enough in ver. 14 — Balaam "taught Balak to cast a stumbling-block before the children of Israel, to eat things sacrificed to idols, and to commit fornication." There was a determined effort on the part of some false teachers among the Churches in Asia at this time to break down the wise restrictions of the Council of Jerusalem, and to declare both these practices lawful, even commendable.
We see the prevalence of this error in Ephesus and Thyatira as well as in Pergamum. But the development of it was not the same in the various Churches. In Thyatira it was associated with the ecstatic utterances of a woman, and a reign of false sentiment was setting in. In Pergamum, as we gather from the reference to Balaam, there was a deliberate trading on the lusts of the people. This connection of heresy with covetousness is distinctly asserted in the Second Epistle of Peter and in the Epistle of Jude. "Balaam, the son of Beor, loved the hire of wrong. doing"; the "ungodly men, who were turning the grace of God into lasciviousness," "ran riotously in the error of Balaam for hire." Browning has shown us, in "Mr. Sludge the Medium," how subtly covetousness and untruthfulness are intertwined; and how the self-deceiving impostor may become the cynical trader on human weaknesses. More than one revelation of the inner life of circles "spiritualistic," "aesthetic," "theosophic," and circles for improving the relations of the sexes — has been made in our own time, showing how pruriency and greed and contempt for the credulous may all unite under the pretence of larger intuitions and more advanced knowledge than belong to the simple believer. We can understand what may have conduced to the spread of Nicolaitan teaching among simple persons who were very far from failing under the condemnation of Balaam.
(1) The teaching appealed to their curiosity, their longing after hidden knowledge, and flattered them with a promise of a freemasonry of thought.
The desire to penetrate into the realities which lie behind received forms of truth, to draw clear distinctions between the abiding and the temporary in morals, is not wrong; it may come from a noble purpose and minister to human advancement. But it may also be very ignoble, If we be impelled by lust after what is forbidden, or an idle inquisitiveness concerning what is concealed, we are making ourselves ready to fall a prey to men who live upon the credulous.
(2) The teaching appealed to their love of freedom; and here, too, we may make modern applications.
The man of science investigates all things; nothing is regarded by him as a forbidden subject of inquiry; he knows that all knowledge may be turned to high uses; and his mind is clean. But those who are tickled by a desire to know what is secret are sure to be defiled. The democrat who wants all to be able to do their best is followed by the man who is thinking only that he has as many rights as others; the woman who knows she has powers which she can use, and demands the liberty to use them, by her who clamours for the latchkey. The one motive is as debasing as the other is noble.
(3) A few words in the longer recension of Ignatius's letter to the Philadelphians furnish a third reason for the spread of Nicolaitan error.
One of the characteristic doctrines of the is there said to be, that pleasure was set forth as the end of the blessed life — a doctrine which might too easily beguile simple souls who believed that joy was an essential element in the nature of God and one of the fruits of the Spirit. The subtlety of this error, the baseness of applying one of the loftiest truths of the sacrificial life to sanction revelry and fornication, may well have provoked the Lord's reference to the two-edged sword here, and His words to the Church at Ephesus, "which deeds I hate." There can be nothing in common between the preachers of self-indulgence and Him who "pleased not Himself." The mystic words of promise to him that overcometh — "to him will I give of the hidden manna." etc. — have reference to the pretense of esoteric teaching by which many innocent and gracious are ed astray.
💘There is a wisdom which is revealed to the initiated, a higher doctrine which is ever appearing under every simple setting forth of truth. It is found by the obedient, by those who revere law, and control passion, and are content with a simple following of Christ. "The secret of the Lord is with them that fear Him, and He will show them His covenant." All the ways of the Lord are ways of initiation into the Divine mysteries. The "hidden manna" falls day by day about the tents of those who are content to follow Christ without ambition, in prudent simplicity and pious order. The "new name" which Christ gives to each one who overcomes is not to be known except by him who receives it; that is to say, the deepest things of personal spiritual life are not for public preaching.
(A. Mackennal, D. D.)
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