Revelation 3:15 (J. Culross, D. D.)

 Revelation 3:15-22

And to the angel of the church of the Laodiceans write; These things said the Amen, the faithful and true witness…


[King James Version]

Message to the Church in Laodicea

(Colossians 2:1-5)

15I know thy works, that thou art neither cold nor hot: I would thou wert cold or hot. 16So then because thou art lukewarm, and neither cold nor hot, I will spue thee out of my mouth. 17Because thou sayest, I am rich, and increased with goods, and have need of nothing; and knowest not that thou art wretched, and miserable, and poor, and blind, and naked: 18I counsel thee to buy of me gold tried in the fire, that thou mayest be rich; and white raiment, that thou mayest be clothed, and that the shame of thy nakedness do not appear; and anoint thine eyes with eyesalve, that thou mayest see. 19As many as I love, I rebuke and chasten: be zealous therefore, and repent. 20Behold, I stand at the door, and knock: if any man hear my voice, and open the door, I will come in to him, and will sup with him, and he with me. 21To him that overcometh will I grant to sit with me in my throne, even as I also overcame, and am set down with my Father in his throne. 22He that hath an ear, let him hear what the Spirit saith unto the churches.

[CEV]

The Letter to Laodicea

15I know everything you have done, and you are not cold or hot. I wish you were either one or the other. 16But since you are lukewarm and neither cold nor hot, I will spit you out of my mouth. 17You claim to be rich and successful and to have everything you need. But you don't know how bad off you really are. You are pitiful, poor, blind, and naked.

18Buy your gold from me. It has been refined in a fire, and it will make you rich. Buy white clothes from me. Wear them and you can cover up your shameful nakedness. Buy medicine for your eyes, so you will be able to see.

19 I correct and punish everyone I love. So make up your minds to turn away from your sins. 20Listen! I am standing and knocking at your door. If you hear my voice and open the door, I will come in and we will eat together. 21Everyone who wins the victory will sit with me on my throne, just as I won the victory and sat with my Father on his throne.

22If you have ears, listen to what the Spirit says to the churches.

[NET]

To the Church in Laodicea

15‘I know your deeds, that you are neither cold nor hot. I wish you were either cold or hot! 16So because you are lukewarm, and neither hot nor cold, I am going to vomit you out of my mouth! 17Because you say, “I am rich and have acquired great wealth, and need nothing,” but do not realize that you are wretched, pitiful, poor, blind, and naked, 18take my advice and buy gold from me refined by fire so you can become rich! Buy from me white clothing so you can be clothed and your shameful nakedness will not be exposed, and buy eye salve to put on your eyes so you can see! 19All those I love, I rebuke and discipline. So be earnest and repent! 20Listen! I am standing at the door and knocking! If anyone hears my voice and opens the door I will come into his home and share a meal with him, and he with me. 21I will grant the one who conquers permission to sit with me on my throne, just as I too conquered and sat down with my Father on his throne. 22The one who has an ear had better hear what the Spirit says to the churches.’”

[Korean]

15내가 네 행위를 아노니 네가 차지도 아니하고 더웁지도 아니하도다 네가 차든지 더웁든지 하기를 원하노라 16네가 이같이 미지근하여 더웁지도 아니하고 차지도 아니하니 내 입에서 너를 토하여 내치리라 17네가 말하기를 나는 부자라 부요하여 부족한 것이 없다 하나 네 곤고한 것과 가련한 것과 가난한 것과 눈먼 것과 벌거벗은 것을 알지 못하도다 18내가 너를 권하노니 내게서 불로 연단한 금을 사서 부요하게 하고 흰 옷을 사서 입어 벌거벗은 수치를 보이지 않게 하고 안약을 사서 눈에 발라 보게 하라 19무릇 내가 사랑하는 자를 책망하여 징계하노니 그러므로 네가 열심을 내라 회개하라 20볼지어다 내가 문 밖에 서서 두드리노니 누구든지 내 음성을 듣고 문을 열면 내가 그에게로 들어가 그로 더불어 먹고 그는 나로 더불어 먹으리라 21이기는 그에게는 내가 내 보좌에 함께 앉게 하여 주기를 내가 이기고 아버지 보좌에 함께 앉은 것과 같이 하리라 22귀 있는 자는 성령이 교회들에게 하시는 말씀을 들을지어다


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주님께서 이 교회를 부를 때 취하신 이름은 세 가지이지만, "아멘이요, 신실하고 참된 증인이요, 하나님 창조의 시작이다."이라는 한 가지입니다.여기에 사용된 "아멘"이라는 이름은 구약성경에 그 뿌리를 두고 있습니다. 여기서 하나님은 "진리의 하나님", 진실의 하나님, 아멘의 하나님이라고 불립니다. 이는 단순히 하나님을 이방인의 "거짓된 허영"과 철학의 유령 신들과 구별하는 것이 아니라, 그분의 본성과 모든 속성의 절대적인 진리를 보여줍니다. 우리는 예수님이 이런 이름을 취함으로써, 예수님이 구약의 여호와라고 주장하시는 것이 얼마나 지고지순하고 절대적인지 주목하지 않을 수 없습니다. 두 단계의 연속적인 단계를 통해 우리는 주님께서 현재 취하시고 쓰시는 이 이름의 의미를 엿볼 수 있습니다. 

우선, 주님 자신은 진실하시며, 우리의 절대적인 신뢰를 받을 자격이 있습니다. 그분의 연민이 진실하시고, 그분의 사랑이 진실하시고, 그분의 말씀이 진실하시고, 그분의 미소가 진실하시고,  제자들에게 "그렇지 않았더라면 내가 너희에게 말했을 것이다"라고 말씀하신 것처럼, 심지어 그분의 침묵도 진실하십니다. 그분은 말씀하시지도 않으시고 말씀을 안하시지도 않으십니다; 그분은 오시지도 않으시고, 가시지도 않으십니다; 그분은 변함도 없으시고, 회전하는 그림자도 없으십니다. 

두 번째로, 그분은 하느님께서 말씀하신 모든 것에 대해 아멘이요, 진실이십니다. 수천년 동안 성취되지 않고 내려온 고대의 약속이 그분 안에서 성취되었으며, 그것은 단순히 문자로가 아니라, 내면의 영으로 성취되었습니다.

여전히 미래를 바라보는 약속은 그분 안에서 소망처럼 확실하고 안전합니다. 하나님이 말씀하신 모든 말씀도, 약속이든, 위협이든,  그렇습니다. 그것들에 관해서는, 그럴 수도, 그렇지 않을 수도, 있다는 것이 아닙니다. 그분 안에서는 모든 것이 아멘(진실)입니다. 그분은 과거의 성취인 것처럼, 그들의 완전하고 확실한 성취이십니다. 예수님은 아멘이실 뿐 아니라, 라오디게아 사람들에게 "신실하고 참된 증인"이십니다. 

그분은 "보라, 내가 그를 백성에게 증인으로 세웠다"라는 고대 예언에 따라, 지성뿐만 아니라 양심과 마음의 모든 깊은 질문에 답하시는, 하나님 아버지의 메신저이자 계시자이십니다. 그분은 "아버지께서 세상에서 내게 주신 사람들에게 내가 아버지의 이름을 나타내었나이다."라고 하나님 아버지께 말씀하십니다." 증인은 자신이 보고하는 것에 대해 개인적인 지식이 있어야 하는데, 이 증인은 아버지 품에 계셨기 때문에, 그분의 마음속에 무엇이 있는지 아십니다. 증인으로서 그분은 "신실하고 진실(faithful and true)"하십니다.

"faithful(실천성) and true(신뢰성)" 두 단어는 오른손왼손과 같습니다. 내가 생각하는 것처럼 그것들은 상호 교환이 불가능합니다. 그러나 각각은 고유하고 특별한 의미를 전달합니다. 이 두 말씀을 종합해 보면, 주님은 아버지께서 자신에게 주신 말씀을 하나도 빠뜨리지 않으셨으며(실천성), 그분의 모든 말씀은 마지막 한 점, 한 글자까지 믿을 수 있다는 것을(신뢰성) 나타냅니다. 다시 한 번 주님은 자신을 "하나님의 창조의 시작"이라고 부르셨습니다.

우리는 "있는 것들"을 거슬러 올라가 예수 그리스도까지 추적합니다; 그분은 그것들의 존재의 원인이며, 그것들의 생명적 기원이며, 그것들을 존재하도록 하는 "의지"를 갖고 계시는 분입니다; 그리고 "증가하는 목적"은 그분의 마음의 생각이 점진적으로 펼쳐지는 것입니다. 그와 같은 말씀을 가득 채우는 것, "만물이 그분으로 말미암아 만들어졌다." 등. "그분 안에서 (그분의 존재와 능력과 의지의 영역 안에서라고 이해됨) 만물이 창조되었다." 등은 동일한 진리입니다. 

인간의 상상력에서 기원한 위대한 (기독교) 사상은, 이 영광스러운 우주가 (영원하신 아버지의 뜻에 따라) 우리의 축복받은 구세자의 창조 능력으로 존재하게 되었고, 그분을 위해 존재한다는 것입니다.

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The name which the Lord assumes in addressing this Church is threefold, yet one — "the Amen, the faithful and true Witness, the Beginning of the creation of God." The name "Amen" as here employed has its root in the Old Testament, where God is called "the God of truth," the God of the Verily, the God of Amen — not merely distinguishing Him from the "lying vanities" of the heathen and the phantom-gods of philosophy, but bringing into view the absolute truth of His nature and of all His attributes. We cannot but mark how supremely and absolutely, in assuming this name, Jesus claims to be what the Jehovah of the Old Testament was. 

Two successive steps may give us a glimpse of the meaning of this name as now assumed and worn by the Lord. In the first place, He Himself is true, and deserves our absolute trust. His compassions are true, His love is true, His word is true, His smile is true, yea, His very silence is true, even as He said to His disciples, "If it were not so, I would have told you." He does not say and unsay; He does not come and go; He is without variableness or shadow of turning. In the second place, He is the Amen, the Verily, to all that God has spoken. The ancient promises that had come down through thousands of years unfulfilled are fulfilled in Him, and that not in the letter merely, but in the inner spirit. 

The promises that still look to the future are in Him certain and sure, as hopes. And so with every word that God has spoken, whether promise or threatening. There is no may be or may not be about them; in Him they are all Amen. He is their full and sure accomplishment, even as He is the accomplishment of the past, Besides being the Amen, Jesus is to the Laodiceans "the faithful and true Witness." He is the Messenger and Revealer of the Father, who answers all the deep questions of the conscience and heart, as well as of the intellect, according to the ancient prophecy — "Behold, I have given Him for a Witness to the people." "I have manifested Thy name," He says to the Father, "unto the men whom Thou gavest me out of the world." It is essential to a witness that he have personal knowledge of that which he reports; and this Witness was in the bosom of the Father, and knows what is in His heart. As Witness He is "faithful and true."  

These two words are like the right hand and the left. As I conceive, they are not interchangeable; but each conveys its own distinct and special meaning. Taken together, they mark that He kept back nothing which the Father delivered unto Him, and that all He said might be relied upon to the last jot and tittle. Once more the Lord names Himself "the Beginning of the creation of God." We trace "the things that are" back and up to Jesus Christ; He is the uncaused cause of their being, their vital origin, "willing" them into existence; and the "increasing purpose" is but the gradual unfolding of the thought of His heart. It is the same truth that fills such words as these: "All things were made by Him," etc. "In Him (comprehended within the sphere of His being, power, and will) were all things created," etc. 

The grand thought is, that this glorious universe, whose origin lies back of human imagination, was brought into being (according to the will of the eternal Father) by our blessed Redeemer's creative power, and exists for His sake.

(J. Culross, D. D.)

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