Songs 6:7

 Songs 6:4-10

4Thou art beautiful, O my love, as Tirzah, comely as Jerusalem, terrible as an army with banners.

5Turn away thine eyes from me, for they have overcome me: thy hair is as a flock of goats that appear from Gilead.

6Thy teeth are as a flock of sheep which go up from the washing, whereof every one beareth twins, and there is not one barren among them.

7As a piece of a pomegranate are thy temples within thy locks.

8There are threescore queens, and fourscore concubines, and virgins without number.

9My dove, my undefiled is but one; she is the only one of her mother, she is the choice one of her that bare her. The daughters saw her, and blessed her; yea, the queens and the concubines, and they praised her.

10Who is she that looketh forth as the morning, fair as the moon, clear as the sun, and terrible as an army with banners?

7Behind your veil are hidden

beautiful rosy cheeks.+

4내 사랑아 ! 너의 어여쁨이 디르사 같고 너의 고움이 예루살렘 같고 엄위함이 기치를 벌인 군대 같구나

5네 눈이 나를 놀래니 돌이켜 나를 보지 말라 네 머리털은 길르앗 산 기슭에 누운 염소떼 같고

6네 이는 목욕장에서 나온 암양떼 곧 새끼 없는 것은 하나도 없이 각각 쌍태를 낳은 양같고

7너울 속의 너의 뺨은 석류 한 쪽 같구나

8왕후가 육십이요 비빈이 팔십이요 시녀가 무수하되

9나의 비둘기, 나의 완전한 자는 하나 뿐이로구나 그는 그 어미의 외딸이요 그 낳은 자의 귀중히 여기는 자로구나 여자들이 그를 보고 복된 자라 하고 왕후와 비빈들도 그를 칭찬하는구나

10아침빛 같이 뚜렷하고 달 같이 아름답고 해 같이 맑고 기치를 벌인 군대 같이 엄위한 여자가 누구인가


[GoTo-> 1:12:1 / 3:1 / 4:1 / 5:1 / 6:1 / 7:1 / 8:1 

* [Before <---   ---> After]

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어떤 연설의 가치는 발표자의 자격에 따라 다릅니다. 어떤 사람이 설득력 있는 구절의 대가이나, 그가 칭찬하는 사람에 관해서 잘 알지 못한다면, 그의 연설은 거의 가치가 없습니다. 반면에, 연설자가 사람의 품격을 능숙하게 판단하는 자이고, 그 사람을 잘 알고, 순수한 동기로 말한다면, 그의 평가는 값을 매길 수 없을 정도입니다. 

지금, 아내의 자질을 가장 잘 판단 할 수 있는 사람은 남편입니다. 왜냐하면 아무도 그녀의 장점들을 알 기회가 없기 때문입니다. 우리가 본문의 언어를 그리스도의 언어로 생각한다면, 그분은 정확한 판단을 하는데 필요한 모든 자질을 가지고 있습니다. 신랑으로서, 그분은 신부(교회)와 친밀한 관계를 가지고 있습니다; 그리고 그분은 묘사를 과장하거나 손상시키지 않을만큼 정의롭습니다. 

그분은 신부의 장점과 가치를 완벽한 정확도로 측정 할 것입니다. 다른 사람들은 그분의 판단을 동의하지 못할 수도 있습니다. 신부 자신도 그것을 아첨하는 묘사라고 생각할 수 있습니다. 그러나 예수님은 틀리지 않는 판단을 하시는 분이시어서, 우리는 그분의 신부(교회)에 대한 묘사를 온전히 확신하며 받아들입니다.


I. 이 언어는 영적인 아름다움의 생각을 명백하게 전달합니다.

"내 사랑아, 너는 티르자(Tirzah)처럼 아름다워; 예루살렘처럼 아름다워." 티르자(Tirzah)는 사마리아 산지에 있는 도시로, 아름다움으로 널리 알려져 있습니다. 그 이름은 "유쾌한 장소"를 의미했습니다. 하나님은 아름다운 것을 분별하고 인식하는 능력을 인간의 영혼에게 주셨습니다. 

우리는 물질적 본성에서 아름다운 것, 즉, 형태의 대칭과 색상의 조화를 감지합니다. 우리는 또한 인간의 품성과 행동에서 아름다운 것을 분별합니다. 모든 아름다움은, 원천이신, 하나님으로부터 솟아납니다. 그분은 완벽한 의로움 만큼, 완벽한 아름다움입니다. 영적인 아름다움의 구성 요소는 겸손, 거룩, 그리고 사랑입니다. 이런 것들이, 현명하게 혼합되어, 아름다운 성격을 형성합니다.

그녀가 들을 수 있는 곳에서 처녀의 육체적인 아름다움을 칭찬하는 것은, 자존심을 유발하기 때문에, 항상 안전하지 않습니다. 그러나 영적인 아름다움의 요소 중 하나는 겸손입니다; 따라서 대중의 칭찬은 하나의 위험이라기보다는 하나의 이점입니다. 왜냐하면 칭찬은 신선한 노력에 박차를 가하는 것이며, 겸손과 거룩의 문화에 대한 우리의 노력을 촉진하는 것은 소중한 혜택이 있습니다. 이런 영적인 아름다움은 사라지지 않습니다. 그것은 영구적인 취득물입니다. 그것은, 시대가 지남에 따라, 완벽함을 향해 발전하고 성숙해질 것입니다. 

태양은 어둠 속으로 꺼지고, 별들은 사라지거나 새로운 형태를 취할 것입니다; 그러나 속죄된 성도들은 탁월하게 일어날 것이며, 끝이 없는 (영적인) 세상에 그들의 영적인 장식품을 더할 것입니다. 이런 높은 아름다움의 자산은 본질에 속하지는 않지만, 소유에 속합니다. 그것은 아직 실제 소유물은 아닙니다. 그러나 그것은, 새싹에서 열린 꽃에 이르기까지, 발전하는 과정에 있습니다. 그것은 우리 임마누엘의 예견하는 눈에 의해서 그 자체의 완벽함으로 분명하게 보입니다.


II. 이 언어는 교회의 통합을 미리 알립니다.

"나의 더럽혀지지 않은, 나의 비둘기는 하나입니다." 하나님의 모든 일들에서 우리는 다양성 속에서 통합을 찾습니다. 모든 물질적 힘을 통해 우리는 시스템을 발견합니다. 부품이 부품에 종속됩니다. 모든 것이 다른 모든 것과 연결되어 있습니다. 모든 힘들은 전체의 안녕을 위해 함께 일합니다. 유기적인 통합이 있습니다. 

우주는 하나의 위대한 지능의 존재를 보여줍니다. 하나님은 질서를 사랑하십니다. 혼란, 갈등, 무정부 상태는 그분에게 혐오스러운 일입니다. 그러나 다양성은 그분에게 불쾌하지 않습니다. 

매우 분명하게 예수님은 그분의 교회에서 엄격한 통합성의 체계를 제정하지 않으셨습니다. 그것은 교회의 아름다움이나 교회의 유용성에 보탬이 되지 않을 것입니다. 그러나 예수님의 마음은 통합에 있습니다. 십자가에 못 박히시기 전에 아버지께 드리는 위대한 기도에서, 그분은,  "아버지가 내 안에 있고, 내가 아버지 안에 있듯이, 그들이 모두 하나가 되도록 하십시오." 라고  간청했습니다. 

의견과 신념에서 교회가 하나가 되는 것은 거의 불가능합니다. 하나님은 인간의 마음에 다양한 취미와 기분을 창조하셨기 때문에, 당분간, 현재의 진리는 많은 방면에서 나타납니다. 아마도 이것은 인간의 마음이 전체적으로 진리의 체계를 더 쉽게 이해할 수 있을 때까지 계속 될 것입니다. 

그러나 의견과 신념은 다를 수 있지만, 그리스도인들은 감정에서, 사랑에서, 그들의 왕에 대한 충성에서, 적극적인 봉사에서 모두 하나가 될 수 있습니다. 신념의 다양성과 봉사의 방법들 속에서, 삶과 사랑의 이런 통합은 교회의 아름다움과 교회의 성공에 보탬이 될 것입니다. 

하나님께서 당신의 교회를 세우기 위해 성경에서 사용하신 모든 형상은 이런 통합의 개념을 전달합니다. 교회가 뿌리이신 그리스도에게서 솟아나오는 포도나무입니까? 그럼 다양한 나무가지와 잔가지들은 하나의 통합된 전체를 의미합니다. 인간의 몸이 비유로 사용됩니까? 그럼 조화롭게 작동하는 모든 신체의 일부와 기관들은 통합을 의미합니다. 그래서, 우리 본문에서, 신부는, 모든 대륙들과 모든 시대들에서, 모든 성도를 대표합니다. 그리스도의 교회에서 가장 중요한 부분은 통합입니다. "지체는 많지만, 그들은 하나의 몸입니다."


III. 언어는 명성을 나타냅니다.

"(예루살렘의) 딸들이 그녀를 보고, 축복했고, 여왕들과 비빈들도 그녀를 칭찬했습니다." 높고 고귀한 성격의 품성은 확실히 명성을 얻습니다. 명성은 의심스러운 선입니다. 겉만 번지르한 황동과 같이, 위조품의 우수성은 때때로 돈을 얻고, 신실한 사람들에게 관심이나 헌신을 요구합니다. 성공적인 악은, 가끔, 일시적인 명성을 얻을 것입니다. 

그럼에도 불구하고, 실질적이고 영구적인 명예는 오직 본질적인 선에만 속해 있습니다. 조만간, 진실한 그녀(교회)는 높은 명성을 얻게 될 것입니다. "하나님이 그녀(교회)의 한가운데에 계십니다." "최고로 높으신 분 당신 자신이 그녀(교회)를 세울 것입니다." 그녀(교회)의 영적인 아름다움과 그녀(교회)의 자비로운 영향력은 그녀(교회)에 대한 불멸의 찬양을 얻는데 승리할 것입니다.

모든 인간의 기관들을 넘어서, 교회는 인류 사회의 결합, 자유의 성벽, 지적인 생명의 영감을 주는 자, 국가 복지의 보호자가 될 것입니다. 명성은 이차적으로 중요하지만, 명성을 경멸해서는 안됩니다. 왜냐하면 명성은 힘이기 때문입니다. 명성은 선을 행할 수 있는 큰 기회입니다. 관대하고 영웅적인 봉사의 결과로, 명성은 얻을 수 밖에 없습니다. 

그러나 교회는 자신을 위하여 자신의 명성을 유지하지 않을 것입니다. 교회는 명성을, 모든 사람이 속한, 주님의 발 앞에 놓을 것입니다. 현재 교회는 세상의 명성보다는 세상의 경멸을 상속받을 수 있습니다; 그러나 교회의 숨겨진 빛과 권능이 터질 때, "이방인들은 교회의 빛으로, 왕들은 교회의 떠오르는 빛남으로 나올 것입니다." 빛나는 명성은 교회의 확실한 복귀입니다. "왜냐하면 여호와의 입이 그것을 말하셨기 때문입니다."


IV. 여기에 희망을 만드는 아이디어가 더 있습니다.

"아침처럼 뚜렷하게 보이는 이 사람은 누구입니까?" 아침은 여행길이 저문 자들과 배가 난파된 자들에게는 희망의 새벽입니다. 생각이 깊은 많은 사람들이 비관주의자가 된 것은 인간 사회를 감염시키는 악입니다. "인생은 살 가치가 있습니까?" 인생의 모든 투쟁과 수고와 인내 후에 사라지는 것만 있거나, 미래가 어두운 수수께끼 같다면, 자살하는 것이 진실한 지혜가 아닐까요? 라고 많은 사람들이 묻습니다. 모든 에너지의 중추인, 희망이 파괴됩니다. 

위대한 질문은 - 지구상의 인류에게 바람직한 미래가 있습니까? 의로운 영혼이 죽은 후에 더 나은 삶을 살 전망이 있습니까? 지금, 교회 바깥에서 이러한 질문에 응답 할 수 있는 사제는 없습니다. 교회는 인간애의 챔피언인, 희망의 사제입니다. 

교회는 인류의 더 나은 미래를 보증합니다. 교회는 누구에게나 해당하는 보편적인 형제애를 선포합니다. 교회는 모든 유용한 예술들의 위탁 어머니입니다; 진보, 학습, 사회질서, 및 평화를 돌보는 위탁 어머니. 교회는 사막을 정원으로, 감옥을 궁전으로 바꿉니다. 잠시동안 어두운 절망이 다스리던 곳에, 교회는 아침의 빛처럼 다가와, 새로운 날을 엽니다.


V. 여기에 유용성에 대한 아이디어가 있습니다.

"달처럼 아름답고 태양처럼 맑음." 밤과 낮의 발광채들이 인류에게 말할 수없는 유용한 일을 수행하는 것처럼, 진실한 교회도 그렇습니다. 어떤면에서 교회는 달과 가장 닮았으며, 교회의 빛은 ​​(그리스도에게서) 빌려서, 약해졌습니다. 교회는 여러 단계를 거칩니다. 세상은 종종 교회의 빛을 방해합니다. 교회의 빛이 가득 차고 최선의 상태가 되는 것은 가끔 있습니다. 항상 그런 것은 아닙니다. 교회의 빛은 ​​달빛처럼 온화하고 부드러울 것입니다. 그러나 선명함과 밝음을 위해 교회는 태양과 같을 것입니다. 

누가 빛의 잠재적인 유용성을 측정 할 수 있습니까? 빛이 없다면 우리 땅은 아름다움과 생명이 얼마나 부족할까요! 내일 해가 뜨지 않는다면, 모든 사람의 가정에 어떤 놀라움이 닥칠까요! 상업의 바퀴는 그 자리서 멈추게 될 것입니다. 농업은 중단될 것입니다. 식품은 빠르게 고갈 될 것입니다. 모든 인공 조명은 곧 끝이 날 것이며, 몇 달이 지나기 전에, 모든 동물과 식물의 생명이 사라질 것입니다. 

똑같이 유용하지만, 여전히 더 유익한 것은, 정신적인 세계속에서의 교회입니다. 교회에서 구체화된 진리를 떠나면 , 인류는 하나님에 대해서, 그분의 인간과의 관계에 대해서, 죄의 대속에 관한 목적에 대해서, 또는 더 고귀한 집을 위한 준비에 대해서 무엇을 알 수 있겠습니까? 

또는 사람들은 자신들에 대해서, 영적인 능력에 대해서, 신성한 기원에 대해서, 가능한 발전들에 대해서, 또는 신성한 도움의 자원이 그들에게 열려 있는지에 대해서, 무엇을 알 수 있겠습니까? 

여러분이 그리스도 교회의 존재를 지워 버릴 수 있다면, 이 세상은 빠르게 어둠속으로 가라 앉아서 파멸 할 것입니다. 인간의 한 세대 내에, 그것은 혼돈, 대혼란이 될 것입니다. (그래서) 유용성이 예측됩니다.


VI. 또 하나의 추가되는 아이디어는 발전입니다.

"아침처럼 보이는 이 사람은 누구입니까?" 아침은 완벽한 날의 약속이자 맹세입니다. 정오가 될 때까지 빛과 따뜻함이 정기적인 단계별로 진행됩니다. 그것은 특정한 진보, 즉 정해진 길을 따르는 진보의 사실적인 묘사입니다. 

교회의 운명적인 생명도 이와 같습니다. 태어날 때 교회는 허약했습니다. 예루살렘의 정치적 오만함은 교회의 생명을 무너뜨릴 것이라고 생각했습니다. 그러나 교회는 꾸준히 자라서, 유아기와 어린 시절의 단계를 안전하게 지났으며, 지금 교회가 성숙한, 붉게 물든 처녀로 보일 때 까지 성장했습니다. 

발전은 분명히 하나님의 명령입니다. 그분은 나무들을 0 위치에 배치하여, 그 나무들이 가장 낮은 곳에서 가장 높은 곳에 도달 할 수 있는 기회를 제공합니다. 현재 교회의 발전은 깊은 감명을 주는 사실입니다. 

교회는 지적능력에서, 활력에서, 권위에서, 영향력에서, 유용성에서, 날마다 성장합니다. 교회의 역사에서, 오늘날처럼 고도로 발전된 그리스도의 교회는 어떤 시대에도 없었습니다. 교회의 진보는 확실합니다.


VII. 여기에 투쟁의 결과로서 정복의 개념도 있습니다.

"깃발을 가진 군대처럼 엄위합니다." 이 은유는 적을 전복시키기 위해 자신있는 발걸음으로 나아가는 위엄있고 활기있는 힘을 상징합니다. "기치를 벌인 군대 같이 엄위합니다." 지상의 교회는 하나의 교회군대입니다. 많은 신자들의 연대가 하나의 군대를 구성합니다. 하나님께서 택하신 이 봉헌된 군대는 오류, 무지, 미신, 악, 및 모든 불의에 맞서 싸우도록 위임받았습니다. 

완전한 승리의 날이 밝을 때까지, 교회는 보초를 배치하고, 신병을 훈련하고, 죄와 대담하게 싸우고, 포로들을 그리스도의 발로 인도해야 합니다. 교회의 내적인 거룩함과 통합과 열정에 비례하여, 불경건한 사람들에게 교회는 "엄위할"것입니다. 

교회의 엄위함의 주요한 비밀은 여호와께서 교회 가운데에 거하신다는 사실입니다. 옛날에 가나안 사람들이, 이스라엘 군대의 힘에 대한 소문이 사방에 퍼졌고, 여호와의 신비한 임재가 그들과 함께 있었기 때문에, 이스라엘 군대를 두려워했던 것처럼, 지금도 여전히 그렇습니다. 

악한 사람들이 교회에서 하나님의 임재의 ​​징표를 더 많이 뚜렷하게 인식할수록, 그들은 더 많이 떨게 됩니다. 교회의 깃발에서 사람들은 십자가의 무늬를 봅니다. 이것은 교회군대에서는 용기를 불러 일으키지만, 적들 사이에서는 공포를 불러 일으킵니다. 그래서 십자군의 오래된 구호는 여전히 ​​교회의 구호입니다. "이것으로 우리는 정복합니다!"


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The value of an encomium depends on the qualification of the speaker. If a man is a master of eloquent phrases, and knows but little of the person he eulogizes, his encomium is little worth. If, on the other hand, the speaker is a skilful judge of character, and knows well the person, and speaks from pure motives, his estimate is priceless. 

Now, the best judge of the quality of a wife is her own husband, for no one else has such opportunities of knowing her virtues. If we regard the language in the text as the language of Christ, then he has all the qualities needful to be an accurate judge. As the Bridegroom, he has intimate acquaintance with his bride; and so righteous is he that he will neither exaggerate nor detract in his delineation. He will gauge with perfect accuracy her merit and her worth. Others may not acquiesce in his judgment. She herself may deem it a flattering portrait. But Jesus is an unerring Judge, and we accept with perfect confidence his description of his Church.


I. THIS LANGUAGE PLAINLY CONVEYS THE IDEA OF SPIRITUAL BEAUTY. 

"Thou art beautiful, my love, as Tirzah; comely as Jerusalem." Tirzah was a city on the mountains of Samaria, that had a wide renown for beauty. The name meant "a delightful place." God has given to the human soul a faculty that discerns and appreciates what is beautiful. We detect what is beautiful in material nature, viz. symmetry of form and harmony of colour. We discern also what is beautiful in human character and in human conduct. All beauty springs from God, the Fount. He is perfect Beauty, as much as perfect Righteousness. The constituent elements of spiritual beauty are humility, holiness, and love. These, wisely blended, form a comely character. 

It is always unsafe, because an inducement to pride, to praise the bodily beauty of a maiden within her hearing. But one of the elements in spiritual beauty is lowliness; hence public praise is an advantage rather than a peril. For commendation is a spur to fresh effort, and whatever quickens our exertion in the culture of humility and holiness is a boon to be prized. Nor is this spiritual beauty evanescent. It is a permanent acquisition. It will develop and mature towards perfection, as the ages roll on. The sun will be quenched in darkness, the stars will disappear or else assume new forms; but the ransomed saints will be rising in excellence, and adding to their spiritual adornments, world without end. This high estate of beauty may not as yet be in esse, but it is in posse. It is not yet an actual possession. But it is in course of development, from the bud to the open flower. It is clearly seen in its perfectness by the prescient eye of our Immanuel.



II. THIS LANGUAGE BETOKENS THE UNITY OF THE CHURCH. 

"My dove, my undefiled, is one." In all God's works we find unity amid diversity. Throughout all material forces we discover system. Part is subordinated to part. Everything is linked to everything else. All forces work together for the well being of the whole. There is organic unity. The universe shows the presence of one Mastermind. God loves order. Confusion, conflict, anarchy, are an abomination to him. Yet variety is not displeasing to him. Very clearly Jesus has not ordained a system of rigid uniformity in his Church. That would not add to her beauty nor to her usefulness. But the heart of Jesus is set upon unity. In his great prayer to his Father, prior to his crucifixion, he pleaded, "That they all may be one, as thou, Father, art in me, and I in thee." In opinions and beliefs it is next to impossible for the Church to be one. For God has created such diversities of taste and temper in men's minds, that for the time present truth presents itself under many aspects. 

Likely enough, this will continue until the human mind can more easily grasp the system of truth as a whole. Yet, while opinions and beliefs may vary, Christians can be one in feeling, one in love, one in loyalty to their King, one in aggressive service. This unity of life and love, amid diversities of belief and methods of service, will add to the Church's beauty and the Church's success. All the imagery which God has employed in Scripture to set forth his Church conveys this idea of unity. Is the Church a vine, springing out of Christ the Root? Then the manifold branches and twigs imply a united whole. Is a human body employed as an illustration? Then all the members and organs working in harmony imply unity. So, in our text, the bride is the representative of all saints, in all lands and in all ages. A dominant note of Christ's Church is unity. "There are many members, yet are they one body."



III. THE LANGUAGE DENOTES FAME. 

"The daughters saw her, and blessed her; yea, the queens and the women praised her." High and noble qualities of character are sure to command fame. Fame is a doubtful good. Counterfeit excellence, like tinselled brass, sometimes gains currency, and imposes on credulous people. Successful wickedness will, now and then, obtain a transient fame. Nevertheless, real and permanent honour belongs only to substantial goodness. Sooner or later the true Church will secure high renown. "God is in the midst of her." "The highest himself shall establish her." Her spiritual beauty and her beneficent influence shall win for her immortal praise. 

Beyond all human institutions, the Church will be found the bond of human society, the bulwark of freedom, the inspirer of intellectual life, the guardian of the nation's welfare. Fame is of secondary importance, yet fame must not be despised. For fame is power. Fame is large opportunity for doing good. Fame, as the result of generous and heroic service, is inevitable. Yet the Church will not keep her fame for herself. She will lay it at the feet of her Lord, to whom all belongs. For the present the Church may inherit the world's scorn rather than the world's fame; but when her hidden light and power shall break forth, "the Gentiles shall come to her light, and kings to the brightness of her rising." Resplendent fame is her sure reversion, "for the mouth of the Lord hath spoken it."



IV. HERE IS FURTHER THE IDEA OF HOPE CREATING. 

"Who is this that looketh forth as the morning?" Morning is the dawn of hope to the benighted and the shipwrecked. Such are the evils that infest human society, that many thoughtful men have become pessimists. "Is life worth living?" many ask. If, after all the struggles and toils and endurances of this life, there is only extinction, or if the future is a dark enigma, then may not suicide be true wisdom? Hope, the backbone of all energy, is destroyed. The great questions are - Is there any desirable future for the human race on the earth? Is there a certain prospect of a better life for righteous souls after death? Now, there is no oracle, outside the Church, that can respond to these queries. The Church is the apostle of hope, the champion of humanity. The Church is a pledge of a better future for mankind. The Church proclaims a universal brotherhood. The Church is the foster mother of all the useful arts; the foster mother of progress, learning, social order, and peace. She changes deserts into gardens, and prisons into palaces. Where dark despair awhile reigned, she comes like the light of morning, and opens a new day.



V. HERE IS THE IDEA OF USEFULNESS. 

"Fair as the moon, clear as the sun." As the luminaries of night and of day perform an office of unspeakable usefulness to mankind, so does the true Church. In some respects the Church most resembles the moon, Her light is borrowed, and hence is enfeebled. She passes oft through manifold phases. The world often obstructs her light. It is only now and then that her light is full-orbed and at its best. This shall not always be. Her light shall be soft and gentle, like the light of the moon; yet for clearness and brilliance she shall be like the sun. Who can measure the potent usefulness of light? How destitute of beauty and of life would our earth be without light! If tomorrow the sun should not rise, what consternation would prevail in every home of man] The wheels of commerce would stand still. Agriculture would be suspended. Food would speedily be exhausted. All artificial light would soon come to an end, and, before many months had sped, all animal and vegetable life would expire. Equally useful, yea, more beneficent still, is the Church in the moral world. Apart from the truth embodied in the Church, what would mankind know of God, or his relationship to men, or his purposes of redemption, or his provision for a higher home? Or what would men know of themselves, their spiritual capacities, their Divine origin, their possible developments, or the resources of Divine help open to them? If you could blot out from existence the Church of Christ, this world would speedily sink into darkness and ruin. Within a single generation of men it would be a chaos, a pandemonium. Usefulness is predicated.



VI. A FURTHER IDEA IS DEVELOPMENT.

"Who is this that looketh forth as the morning?" The morning is a promise and a pledge of perfect day. Light and warmth advance by regular stages until noon is reached. It is a picture of certain progress - advancement along an appointed way. Such is the destined life of the Church. At her birth she was feeble. Political arrogance at Jerusalem thought to crush out her life. But she steadily grew, passed safely through the stages of infancy and childhood, until now she appears a full-grown, ruddy maiden. Development is evidently God's order. He places trees at zero, and from the lowest point gives them opportunity to reach the highest. At the present hour the Church's development is an impressive fact. She grows in intelligence, in vigour, in power, in influence, in usefulness, day by day. At no period in her history was the Church of Christ so highly developed as she is today. Her progress is assured.


VII. HERE IS ALSO THE IDEA OF CONQUEST AS THE RESULT OF CONFLICT. 

"Terrible as an army with banners." The metaphor imports a majesty of active power that moves onward with confident step to overthrow its foes. "Terrible as a bannered host." The Church on earth is a Church militant. Many regiments of believers make up one army. This consecrated host of God's elect is commissioned to fight against error, ignorance, superstition, vice, and all immorality. Until the day of complete triumph dawns, she must station her sentinels, discipline her recruits, boldly contend with sin, and lead men captives to the feet of Christ. In proportion to her internal holiness and unity and zeal she will be "terrible" to ungodly men. The main secret of her terribleness is the fact that Jehovah dwells in her midst. As the Canaanites of old feared the host of Israel because the rumour of their power had spread on every side, and the mystic presence of Jehovah was with them, so is it still. The more that evil men discern the tokens of God's presence in the Church, the more they tremble. On the banner of the Church, men see the pattern of the cross. This inspires courage in the army, but terror among opponents. And the old battlecry of the Crusaders is still the battlecry of the Church, "By this we conquer!" 

J.D. Davies.

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