Songs 7: 8

 Songs 7: 8

8I said, I will go up to the palm tree, I will take hold of the boughs thereof: now also thy breasts shall be as clusters of the vine, and the smell of thy nose like apples;

8I will climb that tree

and cling to its branches.

I will discover that your breasts

are clusters of grapes,

and that your breath

is the aroma of apples.

8내가 말하기를 종려나무에 올라가서 그 가지를 잡으리라 하였나니 네 유방은 포도송이 같고 네 콧김은 사과 냄새 같고


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* [Before <---   ---> After]

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내가 말하기를 종려나무에 올라가서... 

그것은 오르기 쉽습니다; 종려(야자)나무 줄기나 몸통의 껍질에, 계단과 같은 고리가 있어서, Pliny (n)가 언급하듯이, 동방의 사람들은 믿을 수 없을 정도로 신속하게 나무를 올라갑니다: 이 계단은 아래쪽 가지가 잘려서 만들어집니다. Dr. Shaw (o)가 그들을 부른 것처럼, 그들의 매듭이 점점 나무의 줄기에 남겨지게 되고, 사다리의 많은 지지대처럼, 나무 위로 올라가거나, 번식시키거나, 잘라내거나, 열매를 따거나 할 때 도움이 됩니다; 

그래서 Lucian (p)은 "아라비아, 이집트, 및 기타 지역에서, 사람들이 어떻게 야자나무에 올라가는지 본 사람들은, 그가 설명하고 있는 Syria의 Hierapolis 사원에서 Phalli 등반에 대해 말하는 것을 이해해야 합니다." 라고 말합니다. 

"종려나무"에 의해서, 종려나무가 상징인, 교회의 모든 적들에 대해 승리를 거둔 교회의 무장세력을 의미 할 수 있습니다; 그래서 그리스도께서 종려나무에 "올라가는 것"은 종려나무에 대한 그분의 권리와, 야자수 안에 있는 그분의 재산을 표현하는 것입니다. 그 종려나무는 그의 아버지의 선물, 자신이 한 구매, 그분의 은혜의 능력에 의해서 가지게 되었습니다; 그래서 그분이 기쁨이 있을 때, 즉, 그분의 교회에 그분이 임재할 때, 교회의 키와 열매, 번영하는 상황을 바라보며, 교회에서 얻는 기쁨이 있을 때, 그분은 종려나무에 올라갈 수 있습니다.

내가 그 가지를 잡으리라, 

그 가지들을 자르기 위해; 첫해에 성장한 가지의 꼭대기 열매는  매우 부드럽고 달콤하여, 먹을 수 있습니다 (q); 야자나무의 꼭대기 열매는 매우 달다고 말합니다 (r); 그리고 어떤 이들은 "대뇌" 또는 그것의 두뇌라고 부르고, 매우 즐겁고 영양가 있는 것으로 전해집니다. 

또는 그 가지들에 달린 열매를 얻기 위해; 종교적인 의식에 있는 그분 자신의 은혜와 그 영향력으로 행해진 선한 열매들을 얻기 위해; 아가서 4:16 참조(16북풍아, 일어나라 남풍아, 오라 나의 동산에 불어서 향기를 날리라 나의 사랑하는 자가 그 동산에 들어가서 그 아름다운 실과 먹기를 원하노라); 

또는 나무가지들을 치기 위해; 그분은 말씀의 사역으로 죄를 책망하고, 오류를 반박하는 가지치기를 위해; 고통스러운 신의 섭리에 의해서, 죄를 깨끗이 씻어내기 위해; 그분의 교회에 발생하는 박해를 감내함으로 육신적인 종교가들을 제거하고, 시들고 열매없는 가지들을 쳐내기 위해;


네 유방은 포도송이 같고, 

포도나무의 열매처럼 둥글고, 가득 차고, 부드러우며, 즙이 많으며, 나무 위에 뭉치로 자라는 포도송이들; 이들에 관해서; 아가서 7 : 7의 참조(7네 키는 종려나무 같고 네 유방은 그 열매 송이 같구나);


네 콧김은 사과 냄새 같고,

아가서 7 : 4 참조(4목은 상아 망대 같구나 눈은 헤스본 바드랍빔 문 곁의 못 같고 코는 다메섹을 향한 레바논 망대 같구나). 

여기서 이것은 건전하고 건강한, 교회의 내적인 체질과 외적인 행위를 나타낼 수 있습니다; 교회는 내적인 은혜의 원리를 가지고 있었는데, 그것에서 부터 향기로운 행동, 향기로운 호흡, 신성하고 영적인 일들을 따르는 거룩한 호흡이 있었습니다:

또는 이것은, 아가서 2:5절(5너희는 건포도로 내 힘을 돕고 사과로 나를 시원케 하라 내가 사랑하므로 병이 났음이니라)의 사과들 (교회가 그리스도의 임재와 영에 의해서 신속한 영향들로 나타나는 모든 영적이고 천국적인 일들)과 유사하게, 교회가 신성한 진리와 훌륭한 교리들과 같은 것의 향기를 갖고 있다는 것을 의미할 수 있습니다.


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I said, I will go up to the palm tree,.... Which is easy of ascent; having, in the bark of the trunk or body of the tree, rings like steps, whereby the eastern people climb it with incredible swiftness, as Pliny (n) relates: these steps are made by the lower boughs being lopped off, whose knots, or "pollices", as Dr. Shaw (o) calls them, being gradually left upon the trunk of the tree, serve, like so many rungs of a ladder, to climb up the tree; either to fecundate it, or to lop it, or to gather the fruit; and Lucian says (p),

"those that have seen how men get up into palm trees, in Arabia, Egypt, and other places, must needs understand what he says about climbing the Phalli, in the temple of Hierapolis in Syria, he is describing.''

By the "palm tree" may be meant the church militant, who yet gets the victory over all her enemies, of which the palm tree is an emblem; and Christ's "going up" to it is expressive of his right to it, and property in it, which he has by his Father's gift, his own purchase, and the power of his grace, and may go up to it when he pleases; also of his presence with his church, and of the delight he takes in her, viewing her stature, fruit, and flourishing circumstances;

I will take hold of the boughs thereof; either to crop them, the tops of them, which, of the first year's growth, are very tender and sweet, and may be eaten (q); the top of the palm tree is said to be very sweet (r); and which some call the "cerebrum", or brain of it, and is spoken of as very pleasant and nourishing (s): or to gather the fruit on them; his own grace in exercise, and good works performed under the influence of it; see Sol 4:16; or to prune them; which he does by the ministry of the word, reproving sin, and refuting error; and, by afflictive providences, purging away sin; and by suffering persecution to befall his churches, whereby he clears them of carnal professors, and lops off withered and fruitless branches;

now also thy breasts shall be as clusters of the vine; round, full, soft, and succulent, like the berries of the vine tree, the grapes that grow in clusters on it; of these; see Gill on Sol 7:7;

and the smell of thy nose like apples; See Gill on Sol 7:4. Here it may denote the inward constitution and outward conduct of the church, which were sound and healthful; she had an inward principle of grace, from whence proceeded a savoury conduct, a savoury breath, a holy breathing after divine and spiritual things: or it may intend the things she had a savour of, as divine truths and excellent doctrines, comparable to "apples", Sol 2:5; and all spiritual and heavenly things, when they have the presence of Christ, and the quickening influences of his Spirit.


Gill's Exposition of the Entire Bible

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